Thursday, December 31, 2009

A toughest Wednesday...

Yesterday was a toughest Wednesday for me...

But Alhamdulillah and InsyaAllah, i managed to go through....

Hopefully yesterday's things will change me to a new tougher Nur Izyan.

InsyaAllah...

Wednesday, December 30, 2009

finally...

finally, i'm pretty sure that my decision is right..,

En. Yazid, a million thanks.

Tuesday, December 29, 2009

Ragu-ragu

Hati sangat ragu-ragu hari ini. Masih memikirkan tentang keputusan yang dah dibuat.

Betul atau tidak.
Berbaloi atau tidak.
Rugi atau tidak.
Untung atau tidak.

Hopefully, better things ahead...

InsyaAllah.

Monday, December 28, 2009

taxde tajuk

Di dunia atau di akhirat?

Pada satu zaman ada seorang raja yang amat zalim. Hampir setiap orang pernah merasakan kezalimannya itu. Pada suatu ketika, raja zalim ini tertimpa penyakit yang sangat berat. Maka seluruh tabib yang ada pada kerajaan itu dikumpulkan.

Di bawah ancaman pedang, mereka disuruh untuk menyembuhkannya. Namun sayangnya tidak ada satu tabib pun yang mampu menyembuhkannya.

Hingga akhirnya ada seorang rahib yang mengatakan bahawa penyakit sang raja itu hanya dapat disembuhkan dengan memakan sejenis ikan, yang sayangnya saat ini bukanlah musimnya ikan itu muncul ke permukaan. Betapa gembiranya raja mendengar khabar ini.Meskipun raja menyedari bahwa saat ini bukanlah musim ikan itu muncul ke permukaan namun disuruhnya juga semua orang untuk mencari ikan itu.

Aneh bin ajaib ... walaupun belum musimnya, ternyata ikan itu sangatlah mudah ditemukan.Sehingga akhirnya sembuhlah raja itu dari penyakitnya.

Di lain waktu dan tempat, ada seorang raja yang amat terkenal kebijaksanaannya. Ia sangat dicintai oleh rakyatnya.

Pada suatu ketika, raja yang bijaksana itu jatuh sakit. Ternyata kesimpulan para tabib sama,iaitu ubatnya adalah sejenis ikan tertentu yang saat ini sangat banyak terdapat di permukaan laut. Kerana itu mereka sangat optimis rajanya akan segera pulih kembali.

Tapi apa yang terjadi? Ikan-ikan yang seharusnya banyak dijumpai di permukaan laut itu, tidak ada satu pun yang nampak. Walaupun pihak kerajaan telah mengirimkan para ahli selamnya, tetap saja ikan itu tidak berhasil diketemukan. Sehingga akhirnya raja yang bijaksana itu pun mangkat.

Dikisahkan para malaikat pun kebingungan dengan kejadian itu. Akhirnya mereka menghadap Tuhan dan bertanya, "Ya Tuhan kami, apa sebabnya Engkau mengirim ikan-ikan itu ke permukaan sehingga raja yang zalim itu selamat, sementara pada waktu raja yang bijaksana itu sakit, Engkau menyembunyikan ikan-ikan itu ke dasar laut sehingga akhirnya raja yang baik itu meninggal?

Tuhan pun berfirman,

"Wahai para malaikat-Ku, sesungguhnya raja yang zalim itu pernah berbuat suatu kebaikan. Kerana itu Aku balas kebaikannya itu, sehingga pada waktu dia datang menghadap-Ku, tidak ada lagi kebaikan sedikitpun yang dibawanya. Dan Aku akan tempatkan ia pada neraka yang paling bawah!

Sementara raja yang baik itu pernah berbuat salah kepada-Ku, kerana itu Aku hukum dia dengan menyembunyikan ikan-ikan itu, sehingga nanti dia akan datang menghadap-Ku dengan seluruh kebaikannya tanpa ada sedikit pun dosa padanya, kerana hukuman atas dosanya telah Kutunaikan seluruhnya di dunia!"

Kita dapat mengambil beberapa pelajaran dari kisah ini.

Pelajaran pertama adalah:

Ada kesalahan yang hukumannya langsung ditunaikan Allah di dunia ini juga, sehingga dengan demikian di akhirat nanti dosa itu tidak diperhitungkan- Nya lagi. Keyakinan hal ini dapat menguatkan iman kita apabila sedang tertimpa musibah.

Pelajaran kedua adalah:


Apabila kita tidak pernah tertimpa musibah, jangan terlena. Jangan-jangan Allah menghabiskan tabungan kebaikan kita. Keyakinan akan hal ini dapat menjaga kita untuk tidak terbuai dengan lazatnya kenikmatan duniawi sehingga melupakan urusan ukhrowi.

Pelajaran ketiga adalah:

Musibah yang menimpa seseorang belum tentu kerana orang itu telah berbuat keburukan. Keyakinan ini akan dapat mencegah kita untuk tidak berprasangka buruk menyalahkannya, justeru yang timbul adalah keinginan untuk membantu meringankan penderitaannya.

Pelajaran keempat adalah:

Siapa yang tahu maksud Allah? Wallahua'lam bissawab.

Sesungguhnya DIAlah yang Maha Mengetahui akan segala ketetapan yg telah ditentukan buat kita, hambaNYA. Oleh itu jgn sesekali berdendam sesama insan, marah atau mengesali segala dugaan yg dtg menjengah di sepanjang perjalanan hidup kita untuk menemuiNYA. Allah itu Maha Pengampun, Pengasih serta Pemurah... maka carilah keredhaanNYA agar hidup kita bahagia hingga ke akhir usia di dunia, seterusnya bahagia di akhirat kelak.







Ambil dari blog http://packysidique1175.blogspot.com

Thursday, December 24, 2009

Sorry to say...

1.19 pm....

my handset was ringing....

my old friend was calling...

and he is a boy....

Me: Hello

He: Hello, tengah buat apa? Baru bangun tido ke?

Me: Hello! Kat ofis ni... Tade buat pape... Just SMSing my abang. (Ayat berlapik bertujuan untuk mengisyaratkan saya tak mahu diganggu.)

He: Oooo....

Tit tit... SMS dari abang.

Me: Jap eh.. (Tit tot tit tot... Balas SMS AbeKuSaye)

ME: Hah, apa dia tadi?

He: Hmm, kenapa? Ada kerja ke?

Me: Tade la...

He: Eleh, cakap je la balas msg abang.... (Sudah tau lagi mau tanya ka...Ada riak2 marah berbunga-bunga di hati kala ini)

Me: Ya. Kenapa?

He: Tade la... Dah makan ke?

Me: Tak lagi. Malas nak keluar. Dah kirim kat kawan...

He: Oooo... Makan kat mana?

Me: Tak tau la dia makan kat mana. Kirim aje... Tak tanya pulak tadi.

He: Hmmm... Egie makan kat mana?(Ayyo... I tak keluar, mesti la makan dalam ofis... Kena gitau every single detail ke?)

Me: Kat ofis la... Kan dah cakap tak keluar...

He: Oooo...Ni dah mandi ke belum?

Wush!!!! Darah mendadak naik ke kepalaku dan mendidih di situ.... Ini sudah lebih... Itu pantang tok nenek aku tu....

Me: K la, bz.. Tuuuutttttttttttttttttttt.................. (Butang merah kutekan tiba-tiba tanpa rasa bersalah.)


Sorry to say my dear friend.... That was a STUPID QUESTION!!!!

Saya di ofis, tengah bekerja, he already knew that, tapi tanya soalan dah mandi ke belum? OMG... Mencabar iman ok... Di kala hormon tak berapa stabil ni... Tak de modal nak cakap, tak yah call. Nnt kan bajet merajuk mau dipujuk... Urgh!!! Geli anak tekak....

Wednesday, December 23, 2009

Hari ini....

Hari ni ajak Irah and Ana gi makan kat luar. Sebab nak beli kek untuk K yang dah terlepas beberapa hari bestdaynya....

Kitorang makan kat restoran Jayati... Seksyen berapa eh? Lupa plak... Tapi makanan kat situ sangat sedap. Ase nak ambil semua lauk... Banyak variety ok... Sampai tak tau nak pilih yang mana. Last-last aku ambil lauk sambal goreng jawa, taufu masak taucu, rendang daging, kacang panjang goreng dengan udang, kuah kari... Taka menyesal ok. Rasa dia sangat superb.

Tengah-tengah makan, aku cuit Irah... Eh, En. Salleh la...

Pastu En. Salleh pun senyum kat kitorang, kitorang pun balas la senyuman dia. Bersedekah ok...

Pastu aku pun bisik kat Ana... Apa barang En. Salleh kalau takat senyum je, kalau tak belanja....
Bisik ok... Bukan cakap kuat-kuat. Dah la sambil bisik tu aku tutup mulut dengan tangan.

At the end....

Tadaaaa....

Waiter ensem yang bagi resit tadi datang...

"Maaf ya, saya nak ambil balik resit ni."

"Kenapa?"

"Sebab orang u dah bayar kan?" Sambil tangan tunjuk kat En. Salleh...

Allamak... malunya.. Aku confirm dia tak dengan aku cakap tadi... Tapi setelah dibelanja, kami tersipu-sipu... Segan la pulork.... hehe...

Tapi...

Orang berbudi, kita berbahasa....

Jangan pulak orang berbudi, kita kurang hajar ye kawan-kawan...

So, kitorang bangun dan senyum kat En. Salleh sambil mengucapkan, TERIMA KASIH YA EN. SALLEH....

Kalau tau ada orang nak belanja, aku belasah ambil lauk banyak-banyak tadi. Hehe...

Tak pe la... for the last time... Kan, En. Salleh....

Monday, December 21, 2009


sekadar untuk pedoman... cilok dari blok kak tijah yang best giler at http://dikja.blogspot.com... Gud advice kak...


kamu ni manusia kah?

kamu memang betul-betul mencabar kesabaran saya....
saya cuba berbaik sangka, bersabar dan berfikiran positif.
tapi....
darah saya mendidih tiba-tiba dan kamu terus kulaser... haha....
bertepuk soraklah syaitan-syaitan kerana saya telah terpengaruh dengan tipu dayanya...

Astaghfirullahalazim...

suka hati kamu la nak buat apa...

2 hari sebelum hari kejadian, umi pesan, kalau orang buat perangai bodoh, jangan ikut bodoh macam dia. kalau orang buat perangan kurang hajar, jangan jadi kurang hajar macam dia.

tapi semalam, umi cakap LASER kan aje....

Huhu... umi bagi GREENLIGHT...

Umi cakap, hari tu kan umi dah pesan, tak payah tolong. Tak guna tolong orang kalau sampai menyusahkan diri sendiri dan susahkan Ayah Su. Tapi saya degil... Tetap berkeras nak tolong memandangkan tempoh persahabatan yang menjangkau 4 tahun. Dan, ini lah hasilnya untuk anak yang tak mendengar kata umi.... Balasan...

Umi, saya janji, akan dengar cakap umi lepas ni. Tak buat lagi dah. InsyaAllah...

Kamu...

Kalau rasa nak pindah, tak payah tunggu bulan depan, pindah aje minggu depan. Sebab kamu memang tak hargai rumah tu. Sebab semasa proses mencari rumah tu, satu sen pun tak guna kredit telefon kamu, setitik pun tak guna minyak kereta kamu, dan driver yang dijadikan kuli hari tu pun bukan kawan kamu, setitis pun air mata kamu tak keluar hari tu.. Saya yang penat, yang letih, yang sengsara mencari... Kamu cuma duduk tercongok menikmati pemandangan indah Shah Alam...

Ditambah pula kata-kata keramat dari pendamping kamu yang terbaik itu... 'Dah dapat rumah, mesej la, nanti aku nak pindahkan barang.'

Aduh, mencabar iman betul... bagi kamu semua, it was an easy thing rite?

Tapi sedar atau tak, kamu yang membuat keputusan untuk menduduki rumah tu walaupun saya dah cakap, instinct saya cakap, rumah di seksyen 24 lagi baik walaupun rumah tu kosong dan rumah ni fully furnished. Dan inilah jawapan kepada instinct saya. Rumah kita dipecah masuk....

Sahabat, i can't take it anymore....

Thank you so much...

Friday, December 18, 2009

Melepaskan anjing tersepit SIRI 2

Astaghfirullahalazim....

Sabar izyan... Sabar....

Makin kita diam, makin kita sabar, makin naik atas kepala ya....

Selama ni saya diam, saya sabar, nak tengok sampai tahap mana dia nak buat perangai...

Kalau nak mengungkit, boleh sangat... Tapi saya tetap cuba bersabar...

Tapi saya rasa macam dah tak boleh terima dah...

Sahabat kah? Kawan kah? Teman kah?

Mencari kita bila susah dan kurang hajar bila senang...

Aduh, manusia apakah kamu...

Rajin sembahyang, rajin mengaji, menutup aurat, menjaga batas pergaulan antara bukan muhrim... Semua tu buat kamu nampak lebih baik dari saya. Tapi kenapakah perangai kamu... MasyaAllah... Allahuakabar... Buat saya beristighfar tanpa henti....

Saya rasa betullah... Saya tersilap kot membantu kamu. Seolah-olah melepaskan anjing tersepit... Setelah di tolong, menggigit pula... Saya bukan menyamakan kamu dengan anjing. Tapi perbuatan kamu tu buat saya hilang hormat terhadap kamu.

Nasib baik saya disabarkan oleh insan-insan kesayangan saya... Sayang, terima kasih....

Pesan sahabat, jadilah seperti pokok buahan di tepi jalan. Dilempar batu, tetap dibalas dengan buah...

Tapi, dalam keadaan dan situasi seperti ini, wajarkah saya bersikap demikian?

Ya Allah, apa hikmah yang Engkau sembunyikan dariku....

Hati, be strong. Sabar. Sesungguhnya sabar itu separuh dari iman...

Buat SAHABAT, tidak kah kamu lihat dengan mata kamu dan mata hati kamu, yang Allah anugerahkan dengan begitu indah... Siapa sebenarnya sahabat yangkamu dampingi sekarang.. Yang kamu bergelak ketawa dengan penuh riang dengannya..

Saya tidak cemburu... Jauh sekali hasad dengki.. Tapi mengapa bila ada kesusahan yang kamu hadapi, kamu datang mengadap saya. Meminta pertolongan dengan riak penuh simpati. Kenapa tidak kamu suarakan sahaja kepada sahabat yang kamu dampingi itu..

Saya sedikit pun tidak menyesal menolong kamu. Saya ikhlas menolong kamu ketika itu. Tapi kini, saya cuma rasa terkilan. Inikah balasan yang kamu berikan..
Saya manusia biasa. Bukan sempurna mana. Kalau saya marah, kalau saya terkilan, kalau saya kadangkala berperilaku dingin, saya rasa wajar dengan apa yang kamu buat terhadap saya. Bagi saya ia agak melampau kerana perbuatan itu datangnya dari sahabat yang saya kenali hati budinya selama 4 tahun lamanya. Saya rasa seolah-olah kamu bukan orang yang saya dampingi 4 tahun dulu. Kamu berubah. Telah berubah. Sedarkah kamu?

Kamu rasa kamu hebat sangat ke kerana dapat peluang berdikari mencari pengalaman di bumi Shah Alam ni? Rasa dah besar kepala? Rasa dah matang? Rasa dah senang? Rasa dah tak perlu bergantung kepada orang lain.

Saya tidak doakan yang buruk-buruk terhadap kamu. Tapi saya doakan agar Allah berikan petunjuk dan hidayah-Nya kepada kamu. Agar kamu sedar di mana kamu berpijak sekarang, di bawah langit mana kamu berdiri sekarang.

Saya maafkan untuk semua yang kamu buat kepada saya. Tapi saya minta tolong jangan lagi diulang perbuatan itu kepada bakal-bakal sahabat kamu, baik yang kamu dampingi sekarang atau yang bakal kamu temui di masa depan... Sesungguhnya, manusia ni, rambut sama hitam, tapi hati berbeza-beza.

Sahabat, terima kasih.... Banyak yang saya pelajari dari kamu. Dan yang paling penting, perbuatan kamu telah mendekat saya dengan Pencipta saya, Allah SWT.

Terima kasih...

Thursday, December 17, 2009

Rumah kena pecah...

15 Disember, seperti biasa aku balik dari kerja pukul 4.30 petang dan sampai sepuluh minit kemudian.

Aik, grill terbuka separuh....

Pintu tak kunci...

Agaknya Mr. Landlord datang baiki washing machine kot....

Aku buka pintu secara perlahan dan berniat memberi salam.

Tapi....

OMG...

Ruang tamu bersepah... Baju dalam almari semua keluar...

Tapi tv ada.... Komputer kak mai pun ada...

Apakah ini?

Rumah kena pecah ke?

Aku undur balik. Keluar dari rumah dan tutup pintu....

Kita playsafe.... Takut-takut orang tu still kat dalam, bahaya...

Jantung macam nak gugur. Lutut agak goyah.... Nak call sape ni?

Okey, calm down...

Kita call tuan rumah dulu...

"Encik Azlin, saya rasa rumah kena pecah la...."

"Hah? Macamana boleh jadi macam tu?"

"Tak tau, ni saya sorang ni.. Baru balik kerja. Grill tak tutup.. Pintu tak kunci."

"La... kenapa tak tutup grill n kunci pintu?" - Dia pun panik...

"Tak, saya balik kerja, saya tengok pintu tak kunci. Rumah bersepah..."

"Ok, ok, jap lagi saya datang..."

Lepas tu saya call kawan serumah... Semua cuak dan bergegas balik...

Sambil tunggu diorang sampai, saya dok mencongak... Apa barang berharga yang saya tinggal kat rumah... Belek jari tangan kanan, thanks God, saya still lagi pakai cincin emas kesayangan umi saya.. And laptop, saya bawa ke pejabat hari-hari....

Tapi agak sakit hati la tengok pakaian berterabur... Sangat bersepah dan berterabur... Adohai...
It needs hard work...

Siap buat report polis semua dalam pukul 9.00 malam.

Penat... aduh....


Thursday, December 10, 2009

Alam Medic Sek.7 Shah Alam

Malam tadi, setelah batuk selama 23 hari, turun berat sebanyak 2kg, tak selera makan, kena bebel oleh my abe ku saye and my FRIEND, saya pun mengambil langkah drastik lagi bijak untuk ke klinik...

'dyg, temankan org ke klinik sblm pergi beli jeans, boley?'

'boley aje... tak sihat eh?'

'batuk manja-manja je... tapi dah 23 hari....'

'uih, bahaya tuh... ok, nanti orang ambil lepas isyak...'

tapi kan, dah setengah jam lepas isyak, dayang tak datang lagi....
tiba-tiba....

'eg, kereta orang tak hidup ni. tunggu kejap eh....'

instinct dah bisik yang bukan-bukan dah... jadi ke tak, jadi ke tak...

finally, 9.35pm, saya dan dayang pun ke Alam Medic...

dan dapat 4 colorful pills.... comel sangat... sayang nak telan...

'kita makan kat kedai sebelah nak? macam best je ada live band...'

saya pun tertarik hati mendengar syor dayang.... angguk-angguk je sebab tak sihat kan.... tak boleh cakap banyak...

'ni kedai bandi amuk tau....' Saya rasa teruja... Live band pulak nyanyi lagu lama-lama yang best...

saya order nasi goreng kerabu and teh o limau panas... dayang cuma order tembikai suam...

best.... nasi goreng dia sangat best...

sape yang belum pernah try, saya cadangkan ke restoran bandi amuk... tak rugi makan kat situ. cashier dia pun comel sangat.... hehe....


Wednesday, December 9, 2009

Tiada yang mustahil dengan izin ALLAH S.W.T

Dalam hidup ini, semua manusia pasti melakukan kesalahan (kecuali para Nabi dan Rasul sahaja kerana mereka adalah maksum yakni sentiasa dipelihara olehh Allah dari membuat sebarang dosa. Sebagai manusia biasa, kita tidak dapat lari dari melakukan kesalahan dan dosa. Kita kenalah akui kelemahan kita. Pendek kata, sebagai manusia biasa, kita sering membuat dosa sama ada terhadap Allah dan juga kepada manusia lain. Sila fahami maksud saya, berdosa adalah perkara biasa tetapi kalau bergelumang dengan dosa, itu perkara luar biasa. Setiap manusia ada dosa, ini sudah pasti. Justeru itu, bolehkah kita sewenang-wenangnya melakukan dosa kerana atas dasar kefahaman bahawa manusia itu lemah?

Dalam hakikat ilmu tasawuf ada menyebut bahawa dosa itu adalah ibarat api yang sentiasa membakar. Sama ada api itu besar atau kecil, ia mampu memberi kesakitan dan kemusnahan kepada diri manusia. Tidak mungkin ada manusia yang boleh bertahan bila dikaitkan dengan api (kecuali Nabi Ibrahim, kerana mukjizatnya). Begitu juga dengan dosa, sama ada ianya kecil mahupun besar tetap ianya dosa. Kita sahaja yang mengistilahkannya begitu, namun dari sudut ilmu Tasawuf, setiap dosa boleh menjauhkan diri kita dari rahmat Allah. Semakin banyak dosa kita, maka semakin gelap hati kita. Mudah-mudahan jangan sampai sehingga akhir kalam, kita berada tersangat jauh dari rahmat Allah sehingga tidak mampu untuk menyebut kalimah suci, Laila hailallah…nauzubillah.

BANYAKKAN USAHA

Jadi banyakkan usaha sebagai ikhtiar dan berdoa agar Allah SWT memberikan kurnia nikmat-Nya yang penuh berkat bukan nikmat yang akan menyesatkan dan melupakan kita terhadap-Nya. Jangan berputus asa atas rahmat Allah, kerana orang yang berputus asa atas rahmat-Nya akan menerima kemurkaan Allah dan bakal memperoleh azab yang pedih. Yang penting dalam kehidupan ini adalah keberkatan hidup bukan kemewahan duniawi yang hanya bersifat sementara, kemungkinan akan melalaikan dan melupakan kita. Apa pun, mohonlah kekuatan dari-Nya agar disesuaikan iman dan kesabaran kita untuk menghadapi segala macam dugaan hidup untuk sepanjang usia kita. Sebaliknya, jangan pula kita meminta agar disesuaikan dugaan tadi mengikut keadaan iman dan kesabaran kita. Ini dua keadaan yang berbeza.

Sangat berbeza. Contoh, kita sudah tahu yang peperiksaan SPM bakal menjelang tiba pada penghujung tahun. Maka persiapkan diri dan sesuaikan diri kita dengan system peperiksaan tersebut. Bukannya menyesuaikan peperiksaan tersebut dengan keadaan diri kita.

BERSIFAT SEMENTARA

Sesungguhnya tidak ada mustahil dalam hidup ini, semuanya boleh berlaku dengan izin Allah. Justeru itu, sebagai manusia yang beriman, maka kit aperlu sentiasa positif dalam hidup ini. Setiap kekecewaan dan kegagalan dalam hidup ini, semuanya adalah bersifat sementara sahaja. Itulah ujian hidup namanya. Percayalah, setiap dugaan dalam hidup ini adalah berdasarkan kepada kemampuan dan kesesuaian dengan tahap keimanan seseorang. Allah maha adil dan maha mengetahui. Kesemua ada piawaiannya tersendiri. Kalau kita tidak tahan, dan gagal dalam ujialah kita akan hidup tersebut, bermakna kita tidak menepati piawaian yang Allah tetapkan. Inilah musibah yang sebenarnya. Kita sebenarnya TIDAK LAYAK untuk mendiami syurga Allah, Nauzubillah…

Lalu ke mana hala tuju kita sesudah itu? Cuma satu, pasrah dalam menerima azab Allah. Itu pilihan kita, maka disitu kita akan ditempatkan. Jangan mudah mengaku kalah dalam hidup ini. Bertahanlah dan sentiasa memohon keampunan dariNya. Kembalilah segera dan sesungguhnya Allah maha pengampun. Fikir2kan lah…

Mudah-mudahan kita akan menjadi insan yang lebih sabar dan lebih diredhai Allah di kalangan hamba-hambaNya, Amin…



p/s: dari majalah mingguan wanita....

Jangan Mengeluh

Kita bertanya: Mengapa aku diuji?

Quran menjawab: “Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan, “Kami beriman kepada Allah sedangkan kita tidak diuji?” Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar, dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang berdusta.” Surah al-Ankabut, ayat 2-3.

Kita bertanya: Kenapa aku tak dapat apa yang aku idam-idamkan?

Quran menjawab: “Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.” Surah al-Baqarah, ayat 216.

Kita bertanya: Kenapa ujian seberat ini?

Quran menjawab: “Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya. ” Surah al-Baqarah, ayat 286.

Kita bertanya: Mengapa kita kecewa?

Quran menjawab: “Janganlah kamu bersikap lemah, dan jangan pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman.” Surah Ali Imran, ayat 139.

Kita bertanya: Bagaimana harus aku menghadapinya?

Quran menjawab: “Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang, dan sesungguhnya sembahyang itu amat berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk.” Surah al-Baqarah, ayat 45.

Kita bertanya: Kepada siapa aku berharap?

Quran menjawab: “Cukplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain daripadaNya. Hanya kepada Allah aku bertawakal.” Surah at-Taubah, ayat 129.

Kita bertanya: Apa yang aku dapat daripada semua ujian ini?

Quran menjawab: “Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang mukmin, diri dan harta mereka dengan memberi syurga kepada mereka.” Surah at-Taubah, ayat 111.

Kita berkata: Aku tak tahan!

Quran menjawab: “… dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa daripada rahmat Allah melainkan kaum yang kafir.” Surah Yusuf, ayat 12.

Kita berkata: Sampai bila kau merana begini?

Quran menjawab: “Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.” Surah al-Insyirah, ayat 5-6.


Sudah, jangan mengeluh lagi, pergi baca al-Quran.




Dari novel apa tah... Novel tu sangat best. Sesuci cinta Niagara ke apa tahhh... Lupas.... Untuk saling mengingati... Tak salah, kan?

Melepaskan anjing tersepit....


Tidak ada apa yang boleh saya komen tentang tajuk entry kali ini. Sekadar untuk menggambarkan apa yang ada dalam hati saya saat ini... Nanti bila saya sudah pulih dari kecederaan hati, saya akan sambung lagi tentang title berkenaan...

Siapa-siapa yang rasa agak sentap membaca title di atas, saya minta maaf banyak-banyak... Sekadar luahan hati....

Friday, December 4, 2009

The Saturdays- Cant pull me back

Still a little hope left in my brain
You always got me thinking we might strike a match relight the flame
We both know its never gonna be the same
So for this love to end we cant stay friends
Coz we’re always gonna feel this way

And it’s so hard
Coz a part of me is always gona love you, but I can’t stay

I can’t take it no more
It’s getting too bad
Surrender all we’re fighting for
And all we have
Cut the strings we left attached
So you can’t pull me back

Time we stopped talking for a while
take the space we need
And turn these tears into smiles
Coz i cant see you without crying
We need a clear break
So when I see your face
You know I won’t be lying

And it’s so hard
Coz a part of me is always gona love you, but I can’t stay

I can’t take it no more
It’s getting too bad
Surrender all we’re fighting for
And all we have
Cut the strings we left attached
So you can’t pull me back

If we give the time to heal this
We might work it out
But there’s no way that we could fix this
With how we are right now

Wednesday, November 25, 2009

celebrate Mel...

Malam tadi keluar dengan K, Nori, Mel sebab celebrate Mel yang baru dapat kije... Hoho... saya jeles dengan dia sebab dah dapat kije... Tapi takpe, kite doakan yang terbaik untuk kawan-kawan kite...

Mel belanja tomyam kat seksyen 11... Cam tak sedap je.. hehe... Maybe sebab saya batuk and sakit kepala kot. Tu yang rasa tak sedap tuh... Ada ajak sorang kawan lagi, tapi dia ngada nak tido awal...

MEL


Lepas makan kitorang lepak kat Dataran Shah Alam kejap. Ambil gambar sikit. Pastu balik...

Penin pale layan Mel


Kami berempat...



Yang mana takde malam tadi tu, jangan jeles ya...
dan untuk budak yang ngada nak tido awal tu pun, cubit baru tau...
tak cubit tak tau...
huhu...


p/s: Mel, jangan lupa kitorang di CCMF ni...

Tuesday, November 24, 2009

2012... Finally....


(Source:http://www.theasylum.cc/images/posters/2012_large.jpg)

Finally, i manage to watch 2012 setelah berusaha 3x bersama dayang untuk mentengok movie itu... Malam tadi, dalam kebatukan dan kesakitan kepala, aku gagahkan juga diri join K, Jaja, Irah, Mel, Norie n Z ke Bukit Raja semata-mata demi 2012...

Rasa nak sengeh sampai telinga bila tengok K memegang lapan tiket di tangan... Walaupown dapat seat row D, tetap suka hati...

Before tengok movie, kitorang makan dulu di foodcourt. Not bad... Sedap, pedas and murah... Tapi banyak gila.... Naseb baik ada orang tukang perabiskan my beef fried rice... Terima kasih kepada orang itu yang tidak membazirkan nasi goreng itu...

Then, 9.25, kitorang pun tengok 2012... Tapi sebab sakit kepala and batuk, sikit sebanyak, konsentrasi terganggu jugak. Tapi tetap berusaha sedaya upaya menonton sampai habis. And finally, pukul 12.00 kitorang tamat menonton...

Then, balik rumah dan ada pesanan penaja supaya tak lupa makan ubat batuk...

Lepas makan ubat batuk, terus high, tido tak sedar diri walaupun hujan lebat mencurah-curah.. Eh, kantoi... Tadi cakap tido tak sedar diri tapi tahu hujan lebat mencurah-curah...Haha...

Monday, November 23, 2009

Zoo Negara

Semalam my Uncle and family dia ajak my another uncle and family ke Zoo Negara bawak budak-budak bercuti time cuti sekolah... Aku yang tak berapa macam budak ni, and dah abis sekolah ni pun ikut sama sebab tak mau duduk umah sewa sorang-sorang....

Tapi okey la... best jugak sebab cam pelik tengok anak-anak kota metropolitan cam excited tengok lembu and ayam yang terkurung kat zoo tu... Kesian dorang...

Ni family Cik La and Ayah Rie



Ni pulak gambar secara beramai-ramai...


Masa kat sana, Batrisya hilang sekejap... Bukan hilang sebenarnya, tapi tertinggal...
hehe... Sejuk kaki umi abah.. Seb baik jumpa...

Budak kecik bertuah...Batrisya...


Ni cam besa la.. bukti bergambar aku dah ke Zoo Negara...

























Pastu balik tu kan, Cik Tini banje makan Beef Prosperity,... Urgh.. heaven...

...End...

Ayah Rie + Cik Nor's Wedding Day

2 hari lepas, hari Sabtu, ke Melaka... Sebab attend majlis kahwin my uncle, Ayah Rie dengan Cik Nor.... Lucky oo that Cik Nor... Umur baru 23 taun.. Pas habis last paper final sem terus kawen... Aku pulak terpaksa menunggu beberapa tahun selepas last paper final sem untuk kahwin. Eceh, tetiba... (Out of topic)

Sebenarnya hati menggebu-gebu dapat ke Melaka sebab dapat jumpa Wiwisy yang gumuk itu...


Gumuk tak?

Okey, jom kite beralih kepada gambar utama...

Ayah Rie n Cik Nor

Ini bakal pengantin....



Haha... gatai...

So, end of dis story...
Pas ni nk wat another entry pasal Zoo Negara....
Jumpa di sana ye...

Thursday, November 19, 2009

The Law of Attraction a beautiful phenomenon

Power Law of Attraction


powerlawofattraction

“You are Your Attraction” - Ankur Sancheti

The things we are attracted towards, tell lot about us, after all we are about our attraction. Note, here I am replacing thoughts with attraction. We in preset are the residual outcome of the past thoughts or attractions. In other words we in present are the manifestation of our past or recent thoughts or attractions. Isn’t it interesting, the cause and effect mechanism, “we are in present are caused by past thoughts”, this incredible fact arms us with the power to manifest what we badly want, by attracting them in present. The Law of Attraction a beautiful phenomenon. Isn’t it?

If you ask me history of law of attraction, I have only one answer, law of attraction is working the day Universe was formed and the day law of gravity started working. Just that, now we know the name of this beautiful and life transforming Law as Law of Attraction. The discovery of Quantum Physics has been vital to unearth the hidden possibilities law of attraction possesses. Let us all feel be blessed. We must thank Dr. Fread Alen Wold, Dr. Emoto, Dr. Amit Goswami and many more who have given scientific perspective to law of attraction.

We all are using law of attraction in some way or the other, where we are aware of it or not. If we want exploit all the hidden possibilities and magical powers of laws of attraction, then we need to be observant and attract with faith, only what we want. I like to call it, being a Power Attractor. Focus the Ends, forget the Means, the more focused we are towards the Ends (what we want) the faster Means (how to get what we want) will follow. I love to recall many incidents out of my life, when I wanted things badly at the same time I had literally no idea how would I get it, just that I attracted what I wanted, and eventually one fine day, it was right in front of me. The most important thing we need to understand the of manifestation, of what we want may not the way we think them to be, but its surely guaranteed that things will manifest, all we need to do is, to be observant enough to recognize and to be thankful for the manifestation. I got this clue from the Movie, “Evan Almighty” (2007) when Morgan Freeman tells to Lauren Graham, “When you ask for happiness, do you think God sends someone named happiness”. All it means is, look around, wants do manifest, just that we need to keep faith up and be observant. The Secret Law of attraction is so beautiful and incredible law.

Every day is so exciting for me, Why? Well, because, there are many visitors, who come to my law of attraction forum or law of attraction blog or even ask me on skype/ facebook, does law of attraction really works? And I feel so dumb, to convince and prove them that Yes, it does work, because law of attraction is such an Obvious law, it works as much as law of gravity does, you accept it or not, its still works, is working and will keep on working for you, where you exploit its powers or not.

“Set it, Get it” – Ankur Sancheti

I see law of attraction as a reactive law, we act and it reacts, like law of gravity does.

I Act = I want a dream Job.

Law of Attraction Reacts = By providing me with my Dream Job.

Law of Karma is equally important, merely sitting and keep attracting will fetch nothing but disappointment; we need to make Universe react and providing us with what we want. We must take inspired actions, an action towards achieving, what we want, not only in thoughts but in reality too. Visualization, Is a very vital and powerful activity, to tell you the fact, Medical Research has proven that our subconscious brain cannot distinguish between, an event taking place in thoughts (Visualization) or an event taking place in reality. The subconscious brain fires the same muscles, in both the case. Now, this is the clue, which we can leverage up on, and enjoy the things even in thoughts, way before it manifests in reality.

“If you do not attract what you want to be, you will be what you are, FOREVER” – Ankur Sancheti

It’s a cliché question I have been asked on facebook and skype, “Oh! Why all bad things happen only to me?” Well, I always have only one and definite answer to this, “Because you attracted it and by saying this are attracting more of it.” We must understand that, we are like a magnet, even when we think of the things that we do not wish or do not want, still we are provided with them, why? Because for Law of attraction does not distinguish between what is good for you or what is not. Bottom line is, “You attracted it, so, You are given”, “Your wish is my command”. We need to always check on our thoughts and attractions, what we attract should be in sync with what we want.

Law of attraction can be applied in every walk of like (be it attracting a dream life, getting your ex back, to attract wealth, money or abundance, to attract a dream job, to find a perfect soul mate, to make a better relationship, in nutshell to get what you badly want) anyways we are already using law of attraction in almost all walks of life, interesting fact is, many of us are still not aware of it. This is the opportunity for all of us to leverage upon this most wonderful and beautiful law to transform our and others life.

How and Why Power Law of Attraction System is so POWERFUL?

* Power Attractor

Power law of attraction approach empowers you to attract what you want, by being selective rather than to be eliminative of what you do not want. (Remember if you do not want something, you will still get more of it! Because even by thinking you do not want it, you are attracting it. And the wonderful law of attraction says “Attract it, its delivered”).

* Universal Law

Power law of attraction is such a natural approach that it can be applied for any thing, any time, in any circumstances, to manifest anything that you want, in any part of the universe, by anyone. No Exception. After all its an Universal Law, as impersonal as law of agravity is.

* Law of Attraction in action

Power law of attraction is not merely theoretical explanation of law of attraction, it focuses more on its successful application in all the circumstances.

* Power Attraction

Power law of attraction explains, how to attract for instant manifestation, of what you badly want. All you need to do is to be crystal clear, of what you badly want, at the most possible granular level. we teach you to give attention to details while visualizing what you want, we call it Power visualization techniques. And we have used it successfully its time tested mystic rule.

* Power of Now

Its all within, Power law of attraction empowers you to enjoy the delivery of what you want (even when its in thoughts), instantly after you attract it, like a Power Attractor. Power Law of Attraction believes, “it all starts within, What is in there, its out there”.

* Do-It-Yourslef Approach

For All power law of attraction arms you with some time-tested and most effective do-it-yourself handy techniques like power visualization technique, finger pinch technique, check to check technique.

* We create our Own Reality

Power law of attraction believes we create our own reality. Power law of attraction believes in the theory of Quantum Physics. The observer effect the reality.

* observer’s Effect

We at power law of attraction believe that sub atomic possibilities become atomic experience. Choosing the sub atomic possibility can be achieved by attracting (observer’s effect) the atomic experience out of all sub atomic possibilities. “We Create our own reality”.

* Attraction Board

In Power law of attraction we teach to use “Attraction Board” . As we strongly believe in the mystic power of attraction. We believe, we are all about our attraction. We believe you are in present is what you attracted in past. You will be in future is what you are attracting right now.” Every bit of us is about every bit of our attraction. As we are human magnets.

* Timing

Power law of attraction, believes that time and space is empty, its the base of quantum physics theory as well. In Power law of attraction, we believe that the observer himself/ herself times the manifestation of what he/she wants. No matter what you want, no matter how long it takes for others, to manifest what you want, no matter how unlikely is it for you to manifest something, in your present circumstances, power law of attraction empowers you to enjoy it even in your thoughts. Our subconscious brain, cannot distinguish between, an event taking place in thoughts (Visualization) or an event taking place in reality. As a matter of fact its one of the cheat codes of power law of attraction. Isn’t it wonderful? We believe that the Observer times himself/herself to the process of thoughts becoming things or the Manifestation.


Source: http://powerlawofattraction.com

Wednesday, November 18, 2009

Nasi goreng dan Pie Epal Polaris....

Semalam puasa ganti...
1st day..
Pastu bukak pose dengan nasi goreng sayur...
Banyak sayur dari nasi...
Ada udang and sosej italian...
Sebab aku allergic dengan sos tiram... so, no sos tiram in my diet..



Terliur tak? Nampak best kan? Memang best pun...


Pastu, tgk Apple Fuji terbiar je 4 beradik dalam peti tu, so aku plan nak buat apple pie... Tapi since kat rumah sewa ni takde alat sangat, aku guna je kulit popia sebagai ganti pastri...So, sape-sape yang malas nak uli pastry dough, boleh la buat apple pie ikut cara saya.. Nama dia kite kasi gempak sikit... Polaris Apple Pie.



Ni inti dia... kite potong dadu epal 4 beradik tu... pastu masak secawan gula dengan mentega sampai perang, then kita bubuh setengah cawan air panas.... pastu baru kite masukkan epal tu... lepas tu boleh la bubuh sedikit lemon juice and cinnamon powder secukup rasa.. dah pekat berkilat, tutup api dan sejukkan...

Then, masukkan dalam kulit popia... lipat macam popia la.. walaupun dia sebenarnya apple pie... Then, goreng... Sedap wooo....

Pastu kite boleh bawak gi makan kat ofis ramai-ramai...



Selamat menjamu selera ye kawan-kawan...


P/S: Abang Khairil kat ofis puji Polaris Apple Pie macam McD. Hehe.... Tak riak, cuma publish pujian...

Tuesday, November 17, 2009

OTAK DIMASUKKAN DALAM MESIN BASUH...

Hu hu... kena brainwash...
Padan muka aku and kawanku...

Tapi semua yg incik boss metroseksual tu cakap, semua betul...

1. When u start stepping in job world, start with the right attitude.
2. Have ur own initiatives.
3. Improve ur quality...
4. Show ur good culture.
5. Be proactive!


So, let's insert it in mind and keep it forever...
Incik Boss, tq for refreshing our mood and spirit to work...

Monday, November 16, 2009

My Wiwisy

Wiwisy?

Apakah itu?


Itu la my nephew... the one and only...


Sangat rindu dia sekarang ni...


Dia sangat gumuk....


Manja....


Sensitif...


Bulu mata panjang n lentik... (Cik Ngah jeles...)


Pandai buat mulut 4 segi...



Ni lagi satu gambar comel Wiwisy



Saje post entry banyak-banyak hari ni sebab bosan and boring and rindu Wiwisy...

vanilla coke in law

Menda la merepek-repek vanilla coke-in-law ni....
actually nak share tentang kecomelan bakal anak-anak sedara in law ku..
in another word, anak saudara my Abe Ku Saye..

last two weeks, my Abe Ku Saye ajak pergi melawat family kakaknya di Batang Kali...
Hesitate jugak mula-mula tu nak pergi... Takut umi tak izin kan... Tapi, bila dah cerita problemnya, umi izan kan jugak dengan berat ati... Tak manis wei anak dara pergi umah bakal kakak ipar... Overnite plak tu...

okey, dipendekkan cerita,ini la my vanilla coke-in-law ku...Ain and Aisyah




comel kan?
sape cakap tak comel, memang la takde mata...
or in another word, jeles sebab tak dapat vanilla coke-in-law gitu...


dan ni pulak,
my Abe Ku Saye...
sangat suka melayan vanilla coke nye...




dan ni, coke yang takde vanilla....



abaikan je muka yang minyak-minyak tu...


okey... tu je...
next time plak ye...

Friday, November 13, 2009

my first baby


today...
13 november 2009
i have my second blog...

on my way to find my own polaris....

just sharing to enlighten my mind...

happy reading...