Wednesday, December 9, 2009

Jangan Mengeluh

Kita bertanya: Mengapa aku diuji?

Quran menjawab: “Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan, “Kami beriman kepada Allah sedangkan kita tidak diuji?” Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar, dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang berdusta.” Surah al-Ankabut, ayat 2-3.

Kita bertanya: Kenapa aku tak dapat apa yang aku idam-idamkan?

Quran menjawab: “Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.” Surah al-Baqarah, ayat 216.

Kita bertanya: Kenapa ujian seberat ini?

Quran menjawab: “Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya. ” Surah al-Baqarah, ayat 286.

Kita bertanya: Mengapa kita kecewa?

Quran menjawab: “Janganlah kamu bersikap lemah, dan jangan pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman.” Surah Ali Imran, ayat 139.

Kita bertanya: Bagaimana harus aku menghadapinya?

Quran menjawab: “Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang, dan sesungguhnya sembahyang itu amat berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk.” Surah al-Baqarah, ayat 45.

Kita bertanya: Kepada siapa aku berharap?

Quran menjawab: “Cukplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain daripadaNya. Hanya kepada Allah aku bertawakal.” Surah at-Taubah, ayat 129.

Kita bertanya: Apa yang aku dapat daripada semua ujian ini?

Quran menjawab: “Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang mukmin, diri dan harta mereka dengan memberi syurga kepada mereka.” Surah at-Taubah, ayat 111.

Kita berkata: Aku tak tahan!

Quran menjawab: “… dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa daripada rahmat Allah melainkan kaum yang kafir.” Surah Yusuf, ayat 12.

Kita berkata: Sampai bila kau merana begini?

Quran menjawab: “Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.” Surah al-Insyirah, ayat 5-6.


Sudah, jangan mengeluh lagi, pergi baca al-Quran.




Dari novel apa tah... Novel tu sangat best. Sesuci cinta Niagara ke apa tahhh... Lupas.... Untuk saling mengingati... Tak salah, kan?

1 comment:

enie_315 said...

i ilke bebeh...tq...:)