.:Our Path of Life::.

Daisypath Anniversary tickers
Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Angel and Memorial tickers

Tuesday, February 15, 2011

Di mata dan di hati

Kadangkala dalam hidup ini kita jarang mensyukuri nikmat Allah. Serasa kitalah yang paling malang apabila dugaan melanda. Dan kita terkadang lupa mengucapkan Alhamdulillah apabila kita bergembira dan berbahagia.

Terkadang, kita lupa. Begitu cantik Allah mengatur kehidupan kita. Dia memberikan kita peluang untuk rasa derita, dan kemudian menggantikannya dengan rasa bahagia. Supaya kita lebih menghargai kegembiraan itu.

Terkadang, kita lupa untuk dekat dengan Allah apabila terlalu asyik menghitung saat bahagia. Dan kerana ALLAH begitu menyayangi kita, Dia berikan derita. Supaya kita kembali sujud padaNya, kembali akrab denganNya, kembali mengadu kepadaNya, kembali bergantung harap padaNya. Begitu kuat cinta Allah pada hambaNya, namun terkadang kita masih juga alpa.

Kalau boleh, dalam hidup ini kita mahu semua impian kita termakbul. Namun ALLAH yang Maha Tahu hanya akan mengkabulkan permintaan kita apabila Dia merasakan itu yang terbaik untuk kita, kehidupan kita, dan pengakhiran kita. Dan bila impian kita tak tercapai, ketahuilah, Allah Maha Tahu bahawa sesuatu itu buruk untuk kita, kehidupan kita dan pengakhiran kita.

Dan bila kita berdoa, sematkan dalam hati dan ingatan. Allah menjawab doa kita dengan tiga cara. Pertama, mengkabulkan doa kita dengan segera. Kedua, menundanya ke saat yang Dia rasakan paling sesuai kita mendapatkan sesuatu itu. Dan ketiga, tidak mengkabulkan permintaan kita dan menggantikannya dengan sesuatu yang Dia tahu paling sesuai untuk kita. Allah Maha Tahu.

“BOLEH JADI KAMU MEMBENCI SESUATU PADAHAL IA AMAT BAIK BAGIMU, DAN BOLEH JADI PULA KAMU MENYUKAI SESUATU PADAHAL IA AMAT BURUK BAGIMU. ALLAH MENGETAHUI SEDANG KAMU TIDAK MENGETAHUI.”

SURAH AL-BAQARAH, AYAT 216.

Dan aku benar-benar mensyukuri apa yang ALLAH aturkan untuk aku selama aku bernafas di buminya ini. Derita yang Dia berikan, sentiasa diubati dengan manisnya pengalaman dan menguatkan semangat aku untuk terus hidup di bumi ini.

Biarlah ramai yang tidak mengetahui kebenarannya, tapi aku yakin, ALLAH Maha Tahu.

Manusia yang tidak sesuai untuk kita jadikan sahabat, Allah akan menjauhi kita dari mereka. Kerana ALLAH Maha Tahu. Syukur kepada ALLAH kerana memberikan aku kesempatan untuk muhasabah diri, berdikari, dan menjadikan pengalaman yang lalui sebagai sempadan hidup. Syukur kerana ALLAH berikan aku peluang untuk mengakui kesilapan diri, dan memaafkan mereka kerana aku juga bukan manusia sempurna. Alhamdulillah.

Dan semoga ALLAH berikan mereka petunjuk dan hidayahNya kepada mereka. Walaupun mereka ada segalanya dalam dunia ini di mata dunia, tapi belum tentu mereka ada segalanya saham untuk dunia selepas ini.

I love the Kak Peeja Burhan words.
"It is better to be hated for what you are than to be loved for what you are not." and "Being nice has nothing to do with being two-faced, cause kindness comes from the heart, not from the face."
Yeah, those are absolutely rite. Renung-renungkan..

Ye, kadang-kadang aku terdiam, tergamam, terkelu bila melihat seseorang yang membenci seseorang itu di belakangnya boleh memuji, bermanis muka, dan bermanis madah di hadapan mereka yang dibencinya. I wont call it hypocrite. But i thought, if they hate her, just leave her alone. Dont bother bout her. Dont talk bout her. Dont be curious bout their life and their achievement. And if they cant praise her for her achievement sincerely, just do nothing. It is better for you and her. And for the eyes that viewing.

Dan terkadang, aku lupa mereka yang baru aku kenali bukanlah sahabat sehidup semati yang aku kenali di zaman lampau. Rupanya kegembiraan aku hanyalah menjadi penyakit di hatinya... Maafkan aku kerana berkongsi semuanya denganmu..

Walau siapa pun dia dan pengakhiran kisah kami, dia tetap menjadi manusia pertama yang aku paling bergembira hati bila pertama kali bertemu dengannya..

Akhir kata, kita akan belajar lebih banyak tentang sesuatu perkara itu dengan melaluinya berbanding mempelajari semua peta di seluruh muka bumi ini...

Wallahuallam.

3 comments:

Hafidzah Hafidz said...

love the quotes kak =)

Hafidzah Hafidz said...

love the quotes kak! >.<

Miss Polaris said...

those are from kak peej burhan blog.. smoga dpt dijadikan panduan hidup.. all de best fidza..