.:Our Path of Life::.

Daisypath Anniversary tickers
Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Angel and Memorial tickers

Saturday, October 6, 2012

Down memory lane...

Alhamdulillah, dah selamat menghabiskan kursus induksi dan kursus Pembangunan Guru Baharu semalam. Phewwww! Lega tak terkata. 

Dan dalam tak sedar, perjalanan sabtu lepas hingga semalam betul-betul membawa aku kembali menyusuri jalan-jalan kenangan. Ecewahhh.... 

Ahad, 30 September, dari Nilai kami berdua ke Seksyen 7 Shah Alam hanya semata-mata untuk print assignment induksi aku. Hmmm, dah banyak sangat perubahan yang berlaku di kawasan tempat tinggal 1000 kenangan aku dulu ni. 

And surprisingly, aku masih ingat jalan-jalan di situ walaupun dah 2,3 tahun kot meninggalkan kawasan itu. 

Dan kemudiannya pukul 12.30 tengahari, aku dan my roomate bertolak dari Shah Alam ke Kuala Terengganu berdua. Dari perancangan untuk bermalam di rumah ex-housemate masa belajar di UMT dulu, tetiba mendapat arahan untuk bermalam di rumah keluarga angkat masa program rakan muda zaman belajar di UMT. Dah lama sangat tak jumpa mereka. Sering tak berkempatan. Kali terakhir berjumpa saat mereka menghadiri majlis pertunangan kami 25 Disember 2010 dulu. Dan bermalamlah kami di sana. 

Pagi-pagi bertolak dari Kg. Lingai ke Sumai Apartment Hotel. Review tentang hotel ni sangat tak berapa menarik. Maaflah, ini bukan kali pertama aku jejak hotel. Ecewahh! Berdasarkan pengalaman-pengalaman lalu dan pengetahuan roomate aku sebagai ex-student perhotelan, hotel ni failed dari segi front officer services, pilihan makanan dan persediaan bilik seminar. 

Ok, let me show my true colors. Haha! Ok, selepas habis taklimat, kami diminta untuk check in ke bilik masing-masing. Tapi nye, aku termasuk dalam kategori 3 apartments yang belum siap kemas sedangkan masa tu dah pukul 1.30. Jadah apa ntah dia bagi izin guests duduk lagi dalam bilik sampai 2.15 petangan sedangkan waktu checkout mana-mana hotel pun around 12-12.30 pm. Kau dah tau kan JPN dah book untuk kursus. Boleh dia bagi izin the previous guests tu bertapa lagi dalam bilik. Aku agak, guests tu tak pernah masuk hotel kot. Then the officer himself tu pun bongok. Ada hati pulak nak bergaduh dengan customers. Tapi bukan dengan aku la... Tapi dengan roomate aku. Hehe. Aku buat-buat cool je kat situ... Hehe. 

Dan kami masuk ke bilik seminar dengan baju yang dah iron bergantungan kat troli angkut luggage tu dan beg bersidai je luar apartment. Ok, kerusi yang dia sediakan keras. Sedangkan peserta nak duduk lama dalam bilik seminar kan... Kematu bontot bila duduk lama. Mineral water pun tak disediakan.

Part makan paling haru kot. Mentang-mentang Sumai tu dalam Terengganu yang terkenal dengan ikan tongkol, pagi petang siang malam dia dok hidang lauk tu. Pagi2 hidang nasi minyak dengan gulai ikan tongkol, tengahari ikan tongkol masak merah. Malam ikan tongkol kari. Apakahhh??? Yang paling takleh blah lauk dia sosej masak blackpepper. The next day, fishball masak blackpepper. Apakahhh? Ini hotel ke, kantin sekolah rendah? Dan aku tak faham mana datangnya idea perut lembu masak merah! Tu tak cerita lagi serve coffee cuma dengan gula. Miskin sangat ke sampai tak mampu beli creamer? Sangat tak ikhlas tauuu! Aku n roomate yang kuat komplen ni, tak yah cerita la... Tapi rupanya kawan-kawan lain yang pasrah je telan makanan yang mereka hidang tu diam-diam vote 2 out of 10 untuk makanan dalam kertas penilaian. Aku yang vote 3 ni pun slow-slow carik lliquid paper untuk turunkan point voting. Hehe... 

Ok, selesai sudah the show of my true colors. Heheh.. Exam induksi habis pukul 12.30. Then kami ke Pasar Payang untuk temankan my roomate shopping. Kesian betul my roomate dapat tourist guide orang Terengganu yang kena cari jalan ke Pasar Payang dari Batu Buruk tu guna Garmin. Hehe.. Aku rasa kalau orang terengganu tau, harus kepala aku kena siku. Hehe. 

Ok, pukul 4.00 petang kami rush ke Suria Resort Cherating untuk kursus PPGB. Alhamdulillah sempat sampai sebelum pukul 8.00. Dan nasib baik front officer baik-baik sangat sampai tolong bawakan keropok Bukit Tok Beng kami yang 6 plastik tu untuk disimpan dalam freezer. Sejuk ati tau. Kawan aku pun terus puji2. No wonder la Khazanah put the trust on this resort for GEMS program. 

Masuk bilik, terasa kembali ke rumah sendiri. Serius rindu GEMS memories. Malam tu walaupun penat, alhamdulillah hati sangat senang. Dan selesa sebab kerusi dia selesa weii! Duduk lama mana pun, tak sakit bontot. Dan setiap sesi pasti mineral water atas meja berganti baru. Itu la baru namanya customer services yang bagus. 

Malam tu memang tidur lena berselimutkan blanket yang harumnya masih sama dengan 3 tahun dulu... Dan sarapan pagi dengan kopi yang pekat dan sedap. Rasa nak ambek for the 2nd cup. Tapi tak amek pun.. Hehe..  

Hmm, untuk pengisian minda dan rohani, yang tu aku simpan dalam hati je dulu. Hehe.. Malasnya nak balik tioman esok... Huhu...

No comments: