.:Our Path of Life::.

Daisypath Anniversary tickers
Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Angel and Memorial tickers

Tuesday, October 7, 2014

Kebaikan Garam Buluh @ Bamboo Salt

Hai, hari ni nak berkongsi tentang garam. Garam apa korang guna kat rumah? Garam bukit? Garam laut? Garam kasar? Garam halus? 

Saya guna garam buluh

Garam buluh tu garam yang macamana?
Nampak kan perbezaannya... 

Macamana garam buluh terhasil? 

Hai-O Garam Buluh menggunakan garam dijemur di bawah matahari yang berorganik dan 100% semulajadi sebagai ramuan utamanya. Garam ini diperolehi daripada air laut yang kaya dengan tenaga bijih-bijih bawah tanah Pulau Xiongjin dan Pulau Yanping yang terletak di Pantai Barat Korea. Garam semulajadi ini dimasukkan ke dalam buluh yang berusia tiga tahun, kemudian ditutup dengan tanah liat, dimasukkan ke dalam relau bagas, dan dibakar dengan pokok pine sehingga buluh dibakar menjadi serbuk dan ketulan garam buluh terbentuk. Selepas proses pembakaran, bahan berbahaya seperti logam berat dan kotoran yang ada dalam garam telah dineutralkan atau disingkirkan, manakala intipati pokok pine (resin pine, minyak pine) dan buluh (200 lebih jenis elemen surih yang diperlukan oleh badan) bercampur ke dalam garam dan menambahkan kandungan ion logam inorganik yang diperlukan oleh badan manusia seperti magnesium, kalsium, kalium, kuprum, ferum, zink dan sebagainya.


Apakah bezanya Hai-O Garam Buluh dengan garam biasa?
Hai-O Garam Buluh menggunakan garam dijemur di bawah matahari yang berorganik dan 100% semulajadi sebagai sumber. Garam ini diperolehi daripada air laut yang kaya dengan tenaga bijih-bijih bawah tanah Pulau Xiongjin dan Pulau Yanping yang terletak di Pantai Barat Korea. Garam semulajadi ini dimasukkan ke dalam buluh yang berusia tiga tahun, kemudian ditutup dengan tanah liat, dimasukkan ke dalam relau bagas, dan dibakar dengan pokok pine sehingga buluh dibakar menjadi serbuk dan ketulan garam buluh terbentuk. Garam buluh telah menyingkirkan bahan berbahaya terhadap badan (misalnya logam berat dan bahan kimia) dalam proses pembuatannya, pada masa yang sama meningkatkan nilai nutrisinya. Kebanyakan garam melalui pemprosesan kimia, kandungan natrium adalah lebih tinggi, justeru itu, pengambilan masa panjang akan memudaratkan kesihatan.

Kebaikan garam buluh


Berikut adalah beberapa hasil penemuan daripada saintis-saintis yang mengkaji tentang garam buluh:

1. Anti-alergik
Mengehadkan tindak balas alergi dengan menghalang pembentukan bengkak akibat alergik (Shin, Hey-Yong., 2004)

2. Anti-kanser
Garam buluh mengandungi esktrak methanol yang mempunyai kesan anti-mutasi yang boleh mengurangkan pembentukan sel-sel kanser di dalam badan. (Hwang, Kyung-Mi, et. al., 2007; Park, Kun-Young et. Al., 2012).

3. Melawan obesiti
Kajian terbaru mendapati garam buluh mengurangkan berat badan dengan menurunkan paras lipid (lemak) di dalam tisu badan. (Park, Kun-Young, et.al., 2013)

4. Merawat masalah gigi
Saintis mendapati pesakit gigi menggunakan garam buluh untuk menguatkan enamel gigi, masalah pembentukan plak dan gingivitis. (Min, B.S., et al., 1995)

5. Mengurangkan fungsi keradangan
Garam buluh lebih berkesan untuk mengurangkan masalah keradangan dan penyakit yang berkaitan dengan keradangan berbanding garam biasa (Shin, Hye-Young, et.al., 2003)

6. Anti pertumbuhan mikroorganisma
Kajian makmal mendapati di antara 20 jenis garam (garam halus, garam proses, garam laut dan garam buluh), hanya garam buluh mempunyai sifat untuk menentang pertumbuhan mikroorganisna bernama Salmonella (Moon, JH, et.al., 2009)

7. Mengurangkan kesan sampingan kemoterapi
Garam buluh mengandungi bahan kimia khas yang menghalang proses kematian sel-sel badan yang penting seperti sel kohlear yang berfungsi untuk pendengaran. Kemoterapi mempercepatkan kematian sel-sel badan manakala garam buluh menghalangnya (Jeong, Hyun-Ja, et.al., 2011)

8. Penjagaan telinga
Khasiat magnesium di dalam garam buluh mampu mengurangkan masalah kehilangan pendengaran (Jeong, Hyun-Ja, et.al., 2011)

9. Merawat ulser dan gastrik
Garam buluh menghasilkan hydrogen sulfida mampu bertindak sebagai pemancar yang memperbaiki fungski fisiologi badan   terutamanya masalah sistem pencernaan badan (Saroraya, Chanmuang, et.al., 2011)

10. Diabetis
Garam buluh membantu peningkatan paras glukosa di dalam badan dan pengambilan glukosa di dalam otot (Saroraya, Chanmuang, et.al., 2011)

11. Merawat arthritis
Jika digunakan bersama rawatan akupuntur, ia boleh merawat arthritis (Xu, Kai-Sheng, 2009). Kandungan magnesium di dalam garam buluh yang tinggi berbanding di dalam garam lain mampu mengurangkan masalah sakit sendi dan otot.

12. Rawatan untuk sakit tekak
Garam buluh yang bertindak sebagai ejen penghalang keradangan mampu mengurangkan bengkak di dalam tekak dan mengurangkan kesakitan akibat pembengkakan itu (Choi, CH, et. Al., 2012)
Garam buluh dilabel mengikut berapa lama ia dibakar. Label-label seperti 1 kali, 2 kali, 3 kali, 6 kali dan 9 kali menunjukkan bilangan proses memanggang garam buluh. Lebih besar nombornya, lebih banyak kandungan mineral di dalamnya.

So, jom mula dari sekarang, kita bertukar kepada garam yang lebih sihat untukkeluarga tercinta... 

Cara paling mudah? Jom bertukar kepada Mineral Coffee. Satu-satunya kopi yang mengandungi garam buluh. Istimewanya Mineral Coffee adalah, kandungan garam buluh yang bersifat alkali tu membantu meneutralkan asid biji kopi yang selalu memberi kesan perut angin, sakit kepala dan sebagainya bagi yang sensitif kepada kopi... Tapi sekiranya anda adalah pencinta kopi, bolehlah minum Mineral Coffee. 


Mineral Coffee juga adalah kopi tanpa gula yang rasanya lemak manis kawww!!!! Rasa dulu, insyaAllah jatuh cinta.... 

Sekiranya anda berminat untuk membeli, menjual, menjadi agent atau dropship agents, atau ingin mendapatkan sampel, hubungi saya. 

Izyan Alias 


Sunday, October 5, 2014

My first ever scones


Hmm, Salam Aidiladha semua... Kali ni kali kedua beraya Aidiladha tak balik kampung... Tahun 2012 beraya Aidiladha di Genting Highland. 2013 balik kampung dan menikmati Aidiladha. Tahun ni beraya di sini. Di Negeri Sembilan. 

Walaupun tak balik kampung, juadah Aidiladha tak dilupa... Pagi masakkan scones dengan strawberry compote. First try.... Sedap rupanya scones. Tak pernah makan pun sebelum ni. Nasib baik balik kampung Aidilfitri hari tu abah bagi Oven Tefal... Rajin la mem'baking'nye... 

Scones ni rupanya rangup di luar, lembut di dalam... Makan pulak dengan homemade strawberry compote dan Mineral Coffee panas yang takde gula lemak manis kawwww tu... Perghhh! Nikmat duniawi okeh... 

Ok, so aku letak resepi sekali kat sini untuk rujukan di masa depan... 

SCONES
Bahan-bahan ( 4-5 orang )
2 cawan tepung
1 tbsp baking powder
1/2 tsp garam halus
100g butter sejuk
2 tbsp gula castor (aku guna brown sugar)
1 cawan susu segar (aku guna susu cair)
1 biji telur (aku tambah)
Esen vanilla sikit

Cara-cara
Gaul semua bahan kering dgn garpu
Buat lubang di tengah tepung, parut butter sejuk ke dlm tepung. Butter lagi sejuk lagi bagus.

Gaul butter & tepung dengan garpu(boleh guna hujung jari) sampai butter & tepung jadi berbiji2 sedikit.Jangan uli. Nanti scone jadi padat & berat. Lepas tu letak dalam freezer 5 minit supaya butter keras balik. 

Masukkkan susu, telur dan esen vanilla dan gaul semua dengan garpu sampai tepung dah melekat saja. Memang doh akan rupa tak cantik.

Aku sapu permukaan scone dengan lebihan susu+telur sebelum dibakar
Sebab semalam lupa nak beli acuan, aku potong bahagian atas bekas dadih tu dan jadikan acuan dia... Dapat 6 bijik. 

Bakar pada suhu 180 - 20 minit. 


STRAWBERRY COMPOTE
Sekotak strawberry 
1 cawan air 
Gula sikit, manis manja2 (ikut preference ko rang)
Perah lemon juice sket. Tapi semalam xde. Tak letak la. 

Cara-cara: 
Masak guna api perlahan hingga pekat. 

Lepas tu apa lagi.... Bancuhkan Mineral Coffee, makan time scones panas-panas. Perghhh!!! Masa bakar lagi hubby asyik dok zikir-zikir... Wanginya bauuuu, sedapnye bauuu.... Sekali dah keluar, kami makan berdua je 5 bijik. Resipi kata boleh makan 4,5 orang... Haha! Tapi ada jugak suap-suap dekat Nasaie... Dia suka pulak tu... 

Cubalah... Karang aku update resipi Laksa Penang Easy Peasy Seriously okeh!!!